Bismillahirrahmanirrahim

Wednesday, February 18, 2009

Filipina seru MILF berunding semula

MANILA 17 Feb. - Kerajaan Filipina menyeru kumpulan pemberontak Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) untuk kembali ke meja rundingan bagi menamatkan kekacauan sejak enam bulan lalu.

Ketua perunding perdamaian kerajaan, Avelino Razon berkata, kerajaan akan berusaha ke arah usaha-usaha 'membina keyakinan', termasuk menghidupkan semula pasukan petugas bersama yang berperanan memburu penjenayah dan pengganas.

''Tidak ada pilihan untuk mencapai perdamaian, sebab itulah saya menyeru para pemimpin MILF untuk kembali ke meja rundingan bagi menyelesaikan perbezaan mereka secara aman,'' ujarnya dalam kenyataan.

Menurutnya, kerajaan juga komited untuk 'mengkaji semula dan mencadangkan penambahbaikan terhadap rupa dan struktur proses pemudah cara.'

Razon tidak memberi butiran lanjut tetapi MILF pernah berkata, perunding-perunding kerajaan sebelum ini tidak bersedia untuk menangani tuntutan-tuntutan utama mereka, termasuk perluasan kawasan autonomi Muslim di selatan Mindanao yang sepatutnya sudah diluluskan.

Cadangan itu bagaimanapun, dihalang oleh perintah mahkamah akhir tahun lalu, mendorong serangan bersenjata dari dua komander MILF ke atas beberapa bandar dan pekan di Mindanao.

Presiden Gloria Arroyo kemudiannya, menghentikan rundingan damai, dan menuntut MILF menyerahkan dua komander perangnya untuk diadili. MILF tidak mengendahkannya.

Pertempuran yang berlarutan sejak enam bulan lalu mengakibatkan lebih setengah juta orang kehilangan tempat tinggal dan kematian kira-kira 300 orang anggota MILF, tentera dan orang awam.

Kumpulan Krisis Antarabangsa yang berpangkalan di Brussels berkata, kedua-dua pihak hendaklah memberi tumpuan kepada usaha mencapai gencatan senjata interim memandangkan 'penyelesaian muktamad terhadap konflik itu kelihatan sukar dicapai' sehingga tempoh enam tahun Arroyo sebagai presiden tamat pada 2010.

''Pada masa ini, kedua-dua pihak bagaikan langit dengan bumi. Kemungkin perosak (kedamaian) terlalu besar dan kehendak politik di Manila terlalu lemah untuk mengharapkan rundingan damai boleh dicapai dalam tempoh segera,'' kata Sidney Jones, penasihat kanan ICG di Asia. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal