Bismillahirrahmanirrahim

Friday, March 13, 2009

Thailand hantar 4,000 tentera ke selatan

BANGKOK - Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva meluluskan penghantaran 4,000 anggota tentera darat ke tiga wilayah selatan negara itu iaitu Narathiwat, Pattani dan Yala.

:Abhisit menyatakan lebih banyak pasukan tentera akan dihantar ke wilayah selatan bagi menumpaskan pejuang pemisah.

:Penghantaran sejumlah besar pasukan tentera itu juga dibuat bagi menghalang golongan muda tempatan daripada menyertai kumpulan pejuang itu.

:Kerajaan Thailand mengharapkan beberapa bentuk skim pendidikan yang ditawarkan kerajaan dapat mengalihkan tumpuan warga muda di ketiga-tiga wilayah Islam itu.

:Pihak berkuasa sebelum ini memberi pelbagai tekanan hebat ke atas kumpulan pejuang pemisah bagi menggagalkan misi pembebasan yang dijalankan.

:Namun kumpulan pejuang mula menggunakan pendekatan lebih keras bagi meningkatkan tekanan kepada kerajaan di wilayah-wilayah selatan negara ini.

:Kerajaan juga dijangka mempertimbangkan lanjutan perintah darurat di wilayah selatan Thailand sehingga bulan depan, kata Abhisit.

:Krisis tiga wilayah di selatan Thailand merupakan di antara isu keselamatan yang menjadi perhatian utama pentadbiran Abhisit.

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal