Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, June 4, 2009

1 maut, 5 cedera dalam serangan bom

NARATHIWAT 4 Jun - Sekurang-ku rangnya lima cedera dalam satu kejadian letupan bom dan seorang ditembak mati oleh kumpulan disyaki pemisah di selatan Thailand, menurut jurucakap polis hari ini.

Keganasan itu berlaku sehari sebelum Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva dijadual mengadakan mesyuarat keselamatan di rantau berkenaan.

Jurucakap polis berkata, dua adik beradik perempuan yang mengajar di sebuah sekolah rendah di wilayah Narathiwat cedera parah awal hari ini apabila suspek militan meletupkan bom yang dipasang di tepi jalan menggunakan isyarat telefon bimbit ketika mangsa melalui jalan tersebut dengan menaiki motosikal.

Tiga lagi anggota polis turut cedera dalam kejadian letupan bom yang lain di wilayah Yala sekitar masa yang sama.

Seorang lelaki Islam pula ditembak mati oleh penyerang dari sebuah kenderaan di wilayah Pattani lewat semalam.

Serangan terbaru itu berlaku selepas kejadian lelaki bersenjata menyamar sebagai askar kerajaan mendirikan sekatan jalan raya kelmarin dan menahan sekumpulan guru sebelum membunuh dua daripadanya termasuk seorang yang mengandung lapan bulan.

Abhisit telah mengarahkan pegawai keselamatan atasan untuk menghadiri mesyuarat esok dan beliau mempertahankan tindakan kerajaannya untuk mengawal situasi di selatan Thai sejak mengambil alih pucuk pimpinan pada Disember lalu.

Beliau mengaku kerajaan telah diberi amaran mengenai kemungkinan serangan dilancarkan ke atas guru selepas bermulanya penggal baru persekolahan baru-baru ini.

Sekolah dan guru kerap menjadi sasaran serangan di selatan Thai kerana kumpulan pemisah melihat sistem pendidikan sebagai usaha oleh Bangkok untuk melaksanakan budaya Thai Buddha di rantau yang majoriti penduduknya etnik Melayu. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal