Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, June 11, 2009



Seorang pegawai penjara berdiri sebelah sebuah kenderaan yang terbakar di sebuah penjara wilayah di bandar Kidapawan, Mindanao akibat diserang oleh pejuang pemisah MILF, semalam. Seorang pegawai penjara terbunuh manakala dua yang lain cedera dalam serangan itu. - AFP


ZAMBOANGA 11 Jun - Dua askar dan enam anggota kumpulan pejuang yang menawan seorang tebusan Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa (ICRC), terbunuh dalam satu pertempuran hebat dengan tentera kerajaan di selatan Filipina hari ini.

Jurucakap tentera laut, Leftenan Kolonel Edgard Arevalo berkata, keadaan tebusan itu, Eugenio Vagni, 62, rakyat Itali yang diculik kumpulan Abu Sayyaf bersama-sama dua lagi pekerja bantuan yang telah dibebaskan hampir lima bulan lalu, masih belum diketahui.

Menurut beliau, satu pertempuran tercetus antara sekumpulan tentera marin dengan 150 anggota bersenjata Abu Sayyaf berhampiran bandar Indanan, di selatan Pulau Jolo pada waktu subuh.

''Pertempuran itu disusuli dengan kejadian tembak menembak dahsyat dan ia masih berterusan,'' ujarnya.

Arevalo berkata, dua askar dan enam pejuang Abu Sayyaf maut, sementara empat askar cedera dalam pertempuran tersebut.

Tambahnya, kumpulan pejuang itu diketuai Albader Parad dan Abu Pula, dua komander kanan Abu Sayyaf yang dipercayai menahan Vagni.

Menurut Arevalo, laporan dari lokasi pertempuran menunjukkan bahawa anggota militan Jemaah Islamiah (JI), Umar Patek, dipercayai membantu Abu Sayyaf dalam penculikan tersebut.

Dua lagi rakan Vagni yang juga petugas ICRC, masing-masing warganegara Sweden dan rakyat tempatan, telah dibebaskan secara berasingan pada April lalu.

Setiuasaha Dalam Negeri, Ronaldo Puno pada minggu lalu berkata, usaha menyelamatkan Vagni agak perlahan disebabkan periuk api yang ditanam kumpulan pejuang tersebut. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal