Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, June 11, 2009

4 terbunuh, 3 cedera di selatan Thai

YALA 11 Jun - Sekumpulan penyerang tidak dikenali menembak mati empat orang termasuk seorang wanita mengandung dalam empat serangan berasingan di selatan Thailand hari ini.

Kejadian itu berlaku hanya beberapa jam sebelum Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva dijadual mengadakan mesyuarat khas Kabinet bagi menangani keganasan yang memuncak, baru-baru ini, yang telah menyebabkan 29 orang maut dalam beberapa serangan sejak Selasa minggu lepas.

Dalam kejadian di wilayah Narathiwat, seorang lelaki Buddha berusia 35 tahun dan isterinya, 30, yang hamil empat bulan, ditembak ketika sedang menjual makanan daripada trak pikap milik mereka.

Ibu kepada lelaki berkenaan turut cedera parah.

Juga di wilayah sama, seorang lelaki Islam berusia 44 tahun terbunuh selepas ditembak individu menaiki kenderaan.

Dalam kejadian berasingan di Yala malam tadi, penyerang bermotosikal melepaskan tembakan ke arah seorang lelaki berusia 43 tahun, selepas mereka mengekori trak pikapnya di pekan Pattani, kata polis.

Di sebuah lagi daerah di wilayah Pattani, dua lelaki Buddha cedera ditembak oleh penyerang yang menaiki kenderaan malam tadi.

Serangan-serangan itu meningkatkan lagi ketegangan di selatan Thai berikutan pembunuhan 11 jemaah di sebuah masjid di Kampung Air Tempayan, wilayah Narathiwat semasa mereka sedang mengadakan solat Isyak malam kelmarin.

Pertubuhan hak asasi manusia menuduh tentera Thai mencabul hak asasi manusia di selatan negara ini sejak pergolakan meletus pada Januari 2004.

Tentera kelmarin menafikan dakwaan penduduk kampung bahawa askar Thai melancarkan serangan ke atas masjid itu. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal