Bismillahirrahmanirrahim

Sunday, June 14, 2009

6 terbunuh di selatan Thailand




SUTHEP (duduk tengah) memakai kasut selepas mengunjungi masjid di Narathiwat semalam.

Isteri ketua kampung antara mangsa keganasan pemisah

BANGKOK: Sekurang-kurangnya enam orang terbunuh dalam kejadian tembakan dan serangan bom berasingan di wilayah selatan Thailand selepas hampir seminggu kejadian serangan terhadap sebuah masjid yang menyaksikan 10 orang terbunuh.

Kejadian berlaku ketika Timbalan Perdana Menteri, Suthep Thaugsuban; Menteri Pertahanan, Prawit Wongsuwon dan komander tentera Jeneral Anupong Paojinda melawat wilayah selatan itu semalam bertujuan mempercepatkan siasatan terhadap kejadian tembakan di masjid yang membunuh jemaah ketika mereka sedang bersolat Isyak.

Dalam kejadian terbaru di Yala semalam, seorang penumpang wanita terbunuh manakala 13 yang lain cedera apabila dua lelaki menaiki sebuah motosikal melontarkan bahan letupan ke arah bas mini yang membawa pekerja, kata Leftenan Kolonel Wattanachai Chantimangkul.

Bas terbabit meninggalkan sebuah bandar di Yala apabila dua lelaki menaiki sebuah motosikal melontarkan bahan letupan ke arah bas berkenaan, membunuh seorang wanita dan mencederakan hampir semua penumpang kecuali seorang terselamat.

Juga di Yala, polis menemui mayat seorang lelaki berusia 36 tahun dan seorang wanita di tepi jalan tengahari semalam. Kedua-dua mereka dipercayai ditembak mati oleh pemisah.

Di wilayah berjiran, Narathiwat, seorang wanita berusia 31 tahun ditembak mati manakala yang lain cedera apabila sekumpulan lelaki bermotosikal melontarkan sebutir bom ke arah sekumpulan pelajar menyebabkan sekurang-kurangnya enam yang lain cedera.

Sementara itu pada malam sebelumnya, isteri seorang ketua kampung di Narathiwat ditembak mati apabila motosikal yang dinaiki bersama anak perempuannya diserang sekumpulan lelaki bersenjata.

Di Yala, seorang penduduk Islam berusia 19 tahun mati selepas ditembak ketika berada di rumahnya.

Timbalan perdana menteri, Suthep dalam lawatan beliau ke masjid di daerah Cho-Ai-Rong di Narathiwat di mana sekumpulan lelaki bertopeng melakukan serangan ketika penduduk sedang menunaikan solat Isnin lalu yang turut mencederakan 12 yang lain, meminta penduduk bersabar sementara kerajaan melakukan usaha untuk menangani keganasan di wilayah terbabit. � AP/AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal