Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, June 16, 2009

BANGKOK 16 Jun — Kumpulan pemberontak menembak mati seorang guru wanita dan meletupkan sebutir bom yang membunuh dua anggota polis hari ini dalam siri serangan terbaru ke atas pegawai-pegawai kerajaan di kawasan selatan Thai yang bergolak.

Seorang jurucakap polis berkata dalam insiden pertama di daerah Raman di Yala, seorang guru berumur 52 tahun yang sedang menunggang motosikal ke sekolah diserang oleh lelaki bersenjata yang tidak dikenali.

Guru wanita itu ditembak di kepala dan mati di tempat kejadian. Lebih daripada 120 guru telah terbunuh sejak lima tahun kebelakangan ini termasuk seorang guru yang hamil lapan bulan awal bulan ini.

Di daerah Saiburi, Pattani, sebutir bom yang diletakkan pada motosikal meletup yang menyebabkan dua anggota polis terbunuh.

Jurucakap polis itu berkata insiden itu berlaku apabila beberapa anggota polis dari balai polis Saiburi mengalihkan sebuah motosikal yang dicurigakan dan membawanya balik ke balai polis untuk siasatan.

Lebih daripada 3,500 orang telah terbunuh dalam insiden keganasan sejak Januari 2004 apanila kimpulan pemisah menyambung semula kempen bersenjata bagi mendapatkan kemerdekaan bagi wilayah Yala, Narathiwat dan Pattani yang mempunyai majoriti penduduk beragama Islam.

— BERNAMA

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal