Bismillahirrahmanirrahim

Wednesday, June 24, 2009

'Jangan salahkan sekolah pondok'

PATTANI: Pertubuhan Pembebasan Bersatu Patani (Pulo) menolak laporan Kumpukan Krisis Antarabangsa (ICG) bahawa sekolah pondok adalah tempat merekrut militan di Selatan Thailand.

Ketua hal-ehwal luarnya, Kasturi Mahkota dalam satu kenyataan menyifatkan laporan ICG itu akan dieksploitasi kumpulan nasionalis ultra Thai serta menolak dakwaan bahawa sistem sekolah pondok digunakan untuk mempromosi keganasan, lapor akhbar Thailand, semalam.

Bagaimanapun, penganalisis ICG, Rungrawee Chalermsripinyorat, menegaskan laporan pertubuhan itu tidak menyatakan semua sekolah menjadi tempat merekrut dan mengakui mungkin beberapa sekolah pondok saja terbabit.

Katanya, tidak semua pentadbir, guru dan sekolah sedar aktiviti itu dan mustahil melepaskan mereka.

"Ada sekolah digunakan untuk menutup kegiatan subversif. Kami tidak menyalahkan semua institusi Islam.

"ICG sudah tentu tidak berniat menjejaskan sistem sekolah pondok di selatan Thailand. Kami percaya sekolah itu perlu untuk mendidik golongan muda Islam dan menjadi penting bagi masyarakat mereka," katanya.

"Kami tidak setuju dengan tindakan menutup sekolah itu. Kami menekankan perlunya kerajaan menangani faktor yang menjadi punca orang Melayu mengangkat senjata." � Agensi

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal