Bismillahirrahmanirrahim

Saturday, June 13, 2009



Gambar yang dikeluarkan oleh polis Thai merakamkan mayat sami Buddha yang terbunuh setelah ditembak oleh pejuang pemisah, terbaring di tepi jalan sambil diperhatikan oleh anggota tentera Thai, di wilayah Yala, selatan thailand semalam. – AFP


YALA 12 Jun - Dua lelaki menembak mati seorang sami Buddha dan mencederakan seorang lagi hari ini ketika mereka keluar untuk memungut derma di selatan Thailand.

Sami berusia 60 tahun itu mati di tempat kejadian selepas ditembak beberapa kali oleh dua lelaki yang menyamar sebagai pelajar di pekan Yala, kata polis.

Rakannya yang berusia 24 tahun cedera parah dan dimasukkan ke hospital.

Keganasan terus meningkat di selatan Thai sejak serangan ke atas sebuah masjid di Kampung Air Tempayan, wilayah Narathiwat yang meragut nyawa 11 jemaah pada malam Selasa lalu.

Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva hari ini telah mengarahkan dua menteri kerajaan dan ketua tentera Thai, Jeneral Anupong Paojinda pergi ke selatan Thai esok untuk mempercepatkan siasatan mengenai serangan di masjid terbabit.

Anupong berkata, beliau berharap hasil siasatan itu akan menyangkal dakwaan penduduk kampung bahawa serangan tersebut dilakukan oleh pasukan keselamatan.

"Kami akan berkata benar tetapi kami tidak boleh membuat spekulasi mengenai penyerang tanpa bukti," kata beliau.

Lebih 3,700 orang terbunuh dan ribuan lagi cedera sejak keganasan yang meletus pada Januari 2004. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal