Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, June 11, 2009

Lelaki bersenjata tembak mati wanita

YALA 10 Jun - Seorang wanita Thailand ditembak mati hari ini oleh empat individu disyaki pejuang, dalam satu kejadian yang disifatkan sebagai tindakan membalas dendam ke atas insiden 11 jemaah terkorban dalam kejadian sekumpulan lelaki bersenjata melepaskan tembakan di dalam sebuah masjid di selatan negara ini, malam kelmarin.

Menurut polis, empat lelaki bersenjata tersebut dipercayai menunggang motosikal dan menyerang mangsa yang berusia 25 tahun itu ketika dia sedang menikmati makan tengah hari bersama-sama dua rakan lelaki di wilayah Yala, di sini, tengah hari ini.

Polis berkata, suspek turut meninggalkan dua nota tulisan tangan yang bertulis:''Anda telah membunuh orang tidak berdosa, jadi saya perlu membunuh bagi membalas dendam'.

Rakan-rakan lelaki mangsa turut dihantar ke hospital bagi menjalani pembedahan setelah cedera terkena tembakan.

Pada malam Isnin lalu, sekumpulan lelaki bersenjata yang memakai topeng menyerbu sebuah masjid di wilayah Narathiwat dan menembak mati 11 jemaah serta mencederakan 12 yang lain.

Ia merupakan episod keganasan terburuk dalam masa lima tahun pergolakan di selatan Thailand yang telah mengorbankan kira-kira 3,700 orang.

Jurucakap kerajaan, Panitan Wattanayagorn hari ini menjangkakan lebih banyak serangan akan berlaku, terutamanya di kawasan-kawasan yang dihuni masyarakat Melayu.

''Bermula dari sekarang, serangan demi serangan mungkin akan meningkat dan ia mungkin lebih mendatangkan kemusnahan dengan insiden pengeboman serta tembakan yang disasarkan kepada penduduk awam termasuk guru, pelajar dan kakitangan kesihatan,'' ujarnya. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal