Bismillahirrahmanirrahim

Sunday, June 14, 2009



NARATHIWAT - Masyarakat Islam di selatan Thailand semakin hilang keyakinan dengan kerajaan Thailand sekiranya pemerintah gagal menyelesaikan masalah di wilayah bergolak itu.

Ada beberapa penduduk mendakwa pasukan keselamatan terlibat secara terbuka dalam kejadian itu berdasarkan kepada pakaian dan percakapan mereka walaupun kerajaan telah menafikan perkara itu.

Seorang penduduk kampung berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Mat mendakwa kawasan masjid yang diterangi dengan lampu dapat mengecam beberapa anggota pasukan keselamatan keluar dan masuk semula ke dalam masjid sebelum melepaskan beberapa das tembakan lagi bagi memastikan mangsa benar-benar mati.

“Semua penduduk yang melihat (kejadian) menegaskan itu adalah tentera, walaupun kerajaan menafikannya,” katanya.

Seorang lagi penduduk yang enggan dikenali mendakwa tiada kumpulan pemisah di selatan Thailand seperti didakwa kerajaan dan dia sendiri tidak pernah melihat kumpulan sebegitu.

Sementara itu, Gabenor Pattani, Ponthep Siyapan berkata kumpulan pemisah kini beralih menyerang institusi agama di tiga wilayah di selatan Thailand bagi menarik perhatian antarabangsa khususnya, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk memudahkan usaha mendapat autonomi.

Dalam pada itu, Di Yala semalam, seorang penyerang melemparkan bom tangan ke dalam sebuah bas mini menyebabkan seorang maut dan 12 lagi cedera.

Satu lagi insiden di wilayah sama, menyaksikan dua penduduk beragama Buddha mati ditembak lelaki tidak dikenali.

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal