Bismillahirrahmanirrahim

Monday, June 22, 2009

BANGKOK 22 Jun – Sekolah pondok didakwa menjadi tempat melahirkan pemberontak di Selatan Thai dan kumpulan pemisah didakwa menggunakan mereka untuk merekrut dan melatih remaja Islam.

International Crisis Group (ICG), yang beribu pejabat di Brussels, Belgium dalam laporan terkini bertajuk: `Merekrut Militan di Selatan Thailand’ berkata, terdapat lebih 100,000 pelajar di sekolah-sekolah pondok, dengan pengambilan dianggarkan antara 1,800 hingga 3,000 pejuang.

“Mereka yang merekrut merayu etnik Melayu agar berbangga dengan nasionalisme kesultanan lama Pattani. Mereka memberitahu pelajar di sekolah-sekolah (pondok) bahawa adalah menjadi tanggungjawab setiap orang Islam untuk mengambil balik tanah mereka daripada penganut Buddha yang kafir,” kata penganalisis ICG Thai Rungrawee Chalermsripinyorat.

Beliau berkata, kelas pondok merupakan permulaan hubungan juru rekrut mencari pelajar yang alim, kuat bekerja dan berperangai baik untuk menyertai program penyemaian aktiviti luar, sambil menambah kata bahawa pelajaran agama, aktiviti lawatan dan sukan menyediakan peluang bagi menilai pelajar dalam tempoh antara beberapa bulan dan setahun. – BERNAMA

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal