Bismillahirrahmanirrahim

Wednesday, January 14, 2009

Seksaan sistematik di selatan Thai

BANGKOK - Pasukan keselamatan Thailand yang bertempur dengan pemberontak di wilayah selatan Thai mengamalkan penyeksaan sistematik, di dua pusat tahanan dan sekurang-kurangnya 21 lagi tapak tahanan tidak rasmi, menurut Amnesty International semalam.

Benjamin Zawacki dari Amnesty International berkata sejak pemberontakan dimulakan selepas serangan terhadap sebuah depot tentera di Narathiwat pada 4

Januari 2004, fasa baru keganasan dan tindak balas pemberontakan menunjukkan

penyalahgunaan hak asasi manusia berleluasa dan meningkat oleh semua pihak.

Beliau berkata pasukan keselamatan menyeksa secara sistematik dan bentuk kekejaman lain, tidak berperikemanusiaan atau tidak memberikan layanan dengan sempurna atau menghukum untuk mendapatkan maklumat dan pengakuan bagi keperluan risikan yang tidak baik.

Mereka juga didakwa mengugut tahanan serta masyarakat mereka dengan memberikan atau menarik balik sokongan kepada pemberontak.

“Dalam beberapa kes yang didokumenkan oleh kami, pasukan keselamatan

menyeksa tahanan hingga mati. Tetapi tidak ada seorang askar atau polis didakwa oleh negara itu,” katanya pada persidangan akhbar semasa melancarkan laporan Thailand: Seksaan Tindakbalas Pemberontakan di Selatan oleh kumpulan hak sasi manusia di sini.

Beliau berkta sungguhpun seksaan itu dilaporkan seawal tahun 2004 dan meningkat dengan mendadak sejak pertengahan 2007, tidak ada bukti menunjukkan seksaan dikenakan atau layanan buruk disebabkan dasar negara ini.

Lebih 3,500 orang terbunuh sejak Januari 2004 apabila pemberontak memulakan semula tuntutannya untuk mendapatkan kemerdekaan bagi Yala, Pattani dan Narathiwat.

Lebih 66 peratus yang terbunuh adalah orang awam dan hanya separuh daripada jumlah mereka yang terkorban adalah orang Islam.

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal