Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, June 11, 2009

Seorang wanita ditembak mati


PENDUDUK Muslim berdoa untuk mangsa serangan masjid selepas bersolat di Narathiwat. - Foto AFP

Serangan balas dendam selepas 11 jemaah dibunuh dalam sebuah masjid

YALA: Seorang wanita Thailand ditembak mati semalam dalam satu kejadian serangan balas oleh kumpulan pemisah di wilayah selatan, kira-kira dua hari selepas 11 jemaah ditembak mati dalam satu serangan di ke atas sebuah masjid.

Polis berkata sekurang-kurangnya empat suspek menaiki motosikal menyerang seorang penduduk wanita berusia 25 tahun ketika mangsa sedang makan tengah hari bersama dua rakan kerja lelakinya di sebuah kawasan pembinaan longkang di wilayah Yala.
Lelaki bersenjata terbabit turut meninggalkan nota bertulisan tangan dalam bahasa Thailand yang tertulis: "Anda membunuh penduduk tidak berdosa jadi saya melakukan pembunuhan untuk balas dendam."

Dua rakan sekerja wanita terbabit dibawa ke hospital kerana cedera parah akibat tembakan terbabit.

Sekumpulan lelaki bertopeng dan bersenjata menyerang sebuah masjid di wilayah berjiran, Narathiwat Isnin lalu dan melepaskan tembakan ke arah jemaah yang sedang menunaikan solat, menyebabkan sekurang-kurangnya 11 orang terbunuh dan 12 yang lain cedera.
Ketua tentera, Anupong Paojinda mendakwa kumpulan pemisah melancarkan serangan itu, menafikan dakwaan penduduk kampung bahawa ia dilakukan pasukan tentera.

Ia adalah antara kejadian keganasan terburuk dalam pemberontakan pemisah sejak lima tahun lalu yang membunuh sekurang-kurangnya 3,700 penduduk.

Jurucakap kerajaan, Panitan Wattanayagorn semalam meramalkan lebih banyak serangan di masa depan di wilayah dengan majoriti penduduk beragama Islam dan etnik Melayu itu.

"Mulai sekarang serangan mungkin akan semakin meningkat dan menjadi lebih teruk dengan bom berkereta dan tembakan di kumpulan khalayak serta di kawasan tempat awam membabitkan guru, pelajar, dan kakitangan kesihatan," kata Panitan.
Perdana Menteri, Abhisit Vejajiva mengakui kerajaan beliau gagal untuk menangani pemberontakan tetapi berikrar untuk mengatasi keganasan di wilayah terbabit. � AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal