Bismillahirrahmanirrahim

Saturday, June 20, 2009

BANGKOK - Beberapa siri ujian saintifik dan DNA menunjukkan serangan yang berlaku di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, daerah Cho Airong di wilayah Narathiwat bukan dilakukan oleh anggota keselamatan Thailand.

Timbalan Perdana Menteri, Suthep Thaugsuban menegaskan ujian forensik yang dijalankan melalui data DNA yang dikumpulkan di tempat kejadian mengesahkan serangan berkenaan tiada kaitan dengan anggota polis atau tentera.

Dalam pada itu, satu kelopak senapang yang ditemui di tempat kejadian kini sedang diuji bagi mengesan pemilik sebenar senjata berkenaan.

Bagaimanapun, Suthep tidak mahu mendedahkan sebarang butiran lanjut berkenaan ujian itu dan pengumuman akan dilakukan selepas mendapat kebenaran pihak keselamatan.

Suthep menegaskan anggota polis dan tentera kini mengambil tindakan lebih keras agresif untuk mengawal keselamatan di wilayah selatan dan bertindak mengepung beberapa kawasan yang disyaki menjadi tempat persembunyian suspek.

Kelmarin, polis mendedahkan butiran lanjut mengenai empat militan yang maut dalam pertempuran dengan anggota keselamatan di daerah Bannang Sata di Yala pada Khamis lalu.

Kumpulan berkenaan dilaporkan mencetuskan gelombang ketakutan kepada penduduk Yala, termasuk membunuh penumpang van, memenggal kepala penoreh getah dan seorang pegawai polis.

Lima suspek militan dilaporkan turut berjaya ditahan dan mereka kini sedang disiasat bagi mengenal pasti serangan lain yang mempunyai kaitan dengan kumpulan itu.

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal