Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, June 11, 2009

BANGKOK - Tragedi pembunuhan di Masjid Al-Furqan di Narathiwat, selatan Thailand mungkin angkara `kumpulan bayangan' yang mahu menyemai rasa tidak percaya dan konflik antara penduduk yang majoritinya umat Islam dengan penganut Buddha dan kerajaan.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Parlimen Thai mengenai Keselamatan Nasional, Jehrrming Tohtayong berkata, beliau percaya ia dilakukan oleh kumpulan baru yang mahu menimbulkan kekacauan dan keganasan antara penduduk tempatan.

“Kami mempunyai maklumat seorang penduduk menghilangkan diri beberapa hari sebelum insiden itu. Sesetengah orang kata dia tidak bersetuju dengan kumpulan militan sebelum menghilangkan diri,” katanya.

Jehrrming berkata, bukan mudah untuk menentukan orang yang sebenarnya terbabit dalam serangan itu yang menyaksikan 10 jemaah masjid terbunuh ketika menunaikan solat Isyak manakala seorang lagi meninggal dunia di hospital.

Sambil mengakui kumpulan pemisah terbabit dalam kebanyakan insiden keganasan di wilayah itu, beliau berkata ada juga kumpulan dadah dan mafia tempatan terbabit dalam sesetengah kekacauan.

Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Anupong Paochinda menafikan tuduhan bahawa pasukan keselamatan menjadi dalang dalam tragedi pembunuhan di masjid itu.

Lebih 3,500 orang terbunuh sejak Januari 2004 apabila kumpulan pemisah menyambung semula kempen bersenjata bagi mendapatkan kemerdekaan bagi wilayah Yala, Narathiwat dan Pattani yang mempunyai majoriti penduduk beragama Islam.

Jehrrming berkata kerajaan yang ada sekarang di bawah pentadbiran Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva mendapat kerjasama baik daripada rakyat.

Tetapi ramai takut untuk bekerjasama secara terbuka bagi mengekalkan keamanan di wilayah itu berikutan tindak balas daripada kumpulan pemberontak.

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal