Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, June 16, 2009

Tiga maut di selatan Thai

YALA - Suspek militan menembak mati seorang guru wanita beragama Buddha di selatan Thailand dan meletupkan bom yang menyebabkan dua anggota polis terbunuh dalam keganasan terbaru di selatan Thailand, semalam.:

:"Guru berumur 56 tahun itu ditembak di wilayah Yala ketika dia menunggang motosikal untuk pergi ke tempat kerja," kata jurucakap polis.

:Pembunuhan terbaru itu berlaku ketika meningkatnya krisis keganasan di wilayah bergolak di selatan Thai yang bersempadan dengan Malaysia.

:Mangsa adalah guru yang ke-117 dibunuh sejak kekacauan kembali meletus di Yala, Pattani dan Narathiwat pada Januari 2004.

:Guru-guru dan sekolah sering menjadi sasaran serangan di wilayah itu kerana militan melihat sistem pendidikan sebagai usaha Bangkok untuk memaksa penduduk yang kebanyakannya etnik Melayu menerima cara hidup agama Buddha.

:Kerajaan Thailand berusaha menangani peningkatan keganasan termasuk serangan di sebuah masjid di Narathiwat yang menyebabkan 10 terbunuh ketika menunaikan solat Isyak.

:Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva kelmarin memberitahu kemungkinan untuk mewujudkan zon pentadbiran khas di selatan Thai sebagai penyelesaian politik kepada pergolakan di rantau itu.

:Namun, beliau menolak kemungkinan untuk memberikan sebarang kuasa autonomi kepada ketiga-tiga wilayah majoriti penduduk Islam.

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal