Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, June 16, 2009

Zon khas di selatan Thailand



BANGKOK - Kerajaan Thailand sedang mengkaji idea menjadikan tiga wilayah majoriti penduduk Islam di selatan Thai zon pentadbiran khas sebagai penyelesaian untuk menamatkan pergolakan di rantau itu.

Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva berkata, kerajaan boleh menerima cadangan untuk menjadikan Yala, Pattani dan Narathiwat sebagai zon pentadbiran khas.

Namun cadangan itu tidak boleh bercanggah dengan perlembagaan, katanya.

Beliau juga memberi amaran bahawa istilah zon pentadbiran khas itu mestilah tidak mewujudkan gambaran yang mengelirukan.

“Istilah itu boleh mewujudkan kekeliruan kerana ada yang menyifatkannya sebagai kawasan pemerintahan sendiri (autonomi). Ia bukan seperti itu,” kata Abhisit.

“Syarat utama ialah ia mesti tertakluk di bawah perlembagaan kerana Thailand ialah sebuah negara yang tidak boleh dipecahkan,” katanya.

Menurutnya, beberapa bentuk pentadbiran khas seperti pengurusan ekonomi dan kewangan di ketiga-tiga wilayah itu mungkin dibenarkan.

Abhisit juga menyebut kemungkinan menerima pelaksanaan beberapa undang-undang Syariah seperti melibatkan urusan harta pesaka dan hal keluarga.

Beliau menjelaskan soal pemilihan pemimpin sendiri secara langsung masih belum dapat diputuskan.

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal