Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, July 16, 2009

MILF sedia sambung rundingan damai

MANILA 16 Julai - Peningkatan jumlah kejadian pengeboman di selatan Filipina yang dilakukan oleh kumpulan pemisah Islam, ia tidak menjadi batu penghalang ke arah usaha menyambung semula rundingan damai.

Manila telah menerima jaminan daripada kepimpinan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) yang mempunyai 12,000 anggota, yang bersedia kembali ke meja rundingan, kata ketua perunding kerajaan, Avelino Razon, hari ini.

Menurutnya, tentera juga 'telah mengurangkan operasi' seperti yang diminta sebelum ini oleh MILF dan kedua-dua pihak sedang mencari tarikh sesuai untuk berbincang.

"Pemimpin MILF telah memberi jaminan untuk terus mengusahakan proses damai. Kita hanya menunggu sedikit masa lagi," katanya kepada pemberita dalam satu forum keamanan dan keselamatan di sini.

Tambahnya, jumlah kejadian pengeboman yang meningkat sejak dua minggu lalu yang meragut nyawa sekurang-kurangnya lapan orang dan menyebabkan lebih 100 cedera di tiga bandar di Pulau Mindanao tidak akan mempengaruhi rundingan.

"Kita tidak menjadikannya penghalang kepada penyambungan semula rundingan damai," tegas Razon.

Pihak tentera menyalahkan MILF berhubung dua serangan bom yang berlaku di bandar Illigan dan Cotabato.

Kumpulan Abu Sayyaf yang dikatakan mempunyai kaitan dengan al-Qaeda pula dituduh bertanggungjawab ke atas serangan ketiga yang berlaku di Pulau Jolo. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal