Bismillahirrahmanirrahim

Friday, July 24, 2009

BANGKOK - Sebuah kumpulan pemisah di selatan Thai menuduh kerajaan Thailand sengaja tidak mempedulikan insiden pembunuhan 11 penganut Islam di sebuah masjid di daerah Cho I Rong dalam wilayah Narathiwat pada 8 Jun lalu.

Pertubuhan Pembebasan Patani Bersatu (Pulo) dalam kenyataan di laman web berkata, kerajaan menghantar militia terlatih untuk melancarkan serangan ke atas jemaah di masjid al-Furqan.

Serangan itu menyebabkan pelbagai siri keganasan terus berlaku melibatkan penganut Islam dan Buddha di selatan negara ini.

Pulo turut menyifatkan tindakan Thailand meluluskan Suruhanjaya Hak Asasi Asean sebagai topeng bagi menutup tindakan keganasan yang dilakukan kerajaan terhadap etnik Melayu di selatan negara ini.

Sementara itu, delegasi Asean semalam diminta bertenang berikutan penemuan mencurigakan sebuah motosikal yang diletakkan tidak jauh dari tempat mesyuarat di Phuket.

Pihak berkuasa keselamatan menjumpai sebuah motosikal yang mencetuskan keraguan di hadapan sebuah hotel di Phuket Laguna sekitar jam 9 pagi.

Mesin pengesan bom menghantar beberapa isyarat menunjukkan motosikal itu mungkin mengandungi beberapa bahan peledak.

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal