Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, July 21, 2009

COTABATO: Seorang militia prokerajaan terbunuh manakala enam lain cedera dalam kejadian letupan berasingan di selatan Filipina semalam.

Kejadian berlaku apabila suspek menaiki sebuah motosikal meletupkan bom di jalan yang sibuk menjelang tengah hari di Cotabato.

"Enam orang termasuk seorang pegawai polis cedera dalam kejadian itu. Seorang daripada mangsa dilaporkan kritikal di hospital," kata ketua polis tempatan, Pesuruhjaya Kanan Willie Dangane.

Empat jam sebelum itu, seorang militia prokerajaan terbunuh apabila sebuah bahan letupan berkuasa tinggi diletupkan di depan penempatan tentera di bandar Upi berhampiran Cotabato, kata tentera.

Tiada pihak mengaku bertanggungjawab dalam serangan semalam tetapi jurucakap tentera, Leftenan Kolonel Jonathan Ponce berkata mereka mengesyaki pemisah Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) dalang letupan terbabit. MILF disalahkan dalam siri letupan yang melanda wilayah selatan awal bulan ini membunuh sekurang-kurangnya lapan orang dan mencederakan lebih 100 yang lain.

MILF melanggar gencatan senjata lima tahun pada Ogos tahun lalu, dengan menjalankan serangan berterusan di seluruh Mindanao selepas rancangan mereka untuk rundingan damai dengan kerajaan ditolak oleh mahkamah.

Pertempuran turut menyebabkan krisis kemanusiaan di mana hampir setengah juta penduduk kehilangan tempat tinggal dan ramai penduduk awam serta pejuang terbunuh. - AFP


0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal