Bismillahirrahmanirrahim

Monday, August 3, 2009

MILF mahu segerakan rundingan damai

MANILA 2 Ogos - Selepas rundingan khas selama dua hari di Kuala Lumpur, Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) sedang menanti lebih banyak perbincangan awal bagi membolehkan rundingan damai berjalan.

MILF berkata, kedua-dua pihak mungkin dapat membincangkan beberapa isu termasuk Memorandum Persetujuan Tanah Pusaka Turun Temurun (MOA-AD), yang mana pembatalan oleh Mahkamah Agung mencetuskan serangan di Mindanao.

MILF dalam artikel di laman webnya (www.luwaran.net) malam Rabu lalu menyatakan, perkara yang diperbincangkan adalah isu-isu tertunggak berkaitan MOA-AD yang diusahakan tetapi tidak ditandatangani, pengumuman penghentian permusuhan terbaru (SOMA dan SOMO) oleh MILF dan kerajaan Filipina (GRP) dan impak mengenepikan komander penyangak MILF oleh kerajaan.

Antara lain yang disuarakan adalah usul mewujudkan mekanisme melindungi orang awam dari serangan dan sebuah kumpulan hubungan dari masyarakat antarabangsa bagi menyokong usaha damai MILF-GRP serta memastikan pelaksanaan perjanjian di masa depan.

Kedua-dua pihak bersetuju menyambung perbincangan awal secepat mungkin selepas 'persetujuan' dicapai dalam isu-isu tersebut, tambah MILF.

Ketua Fasilitator dari Malaysia, Datuk Othman Razak mengatur dan mempengerusikan pertemuan dua hari yang dihadiri panel damai dari kedua-dua pihak, Mohagher Iqbal mewakili MILF manakala duta Rafael Seguis mewakili kerajaan.

Rundingan damai antara kerajaan dan MILF tertangguh Ogos tahun lalu selepas Mahkamah Agung membatalkan MOA-AD yang seterusnya menyebabkan dua komander MILF melancarkan serangan di beberapa kawasan di Mindanao.

Namun kerajaan pada 23 Julai lalu mengisytiharkan penangguhan operasi tentera diikuti dengan perisytiharan MILF dua hari kemudian. - Agensi

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal