Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, September 24, 2009

Filipina tahan komander MILF

COTABATO: Tentera Filipina semalam mendakwa menahan pemimpin kanan kumpulan pemisah negara itu yang dikehendaki kerana terbabit dalam beberapa serangan.

Bagaimanapun, kumpulan berkenaan berkata, tentera tersilap orang.

Pemimpin kanan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) Camarudin Hadji Ali yang juga dikenali sebagai Panglima Mudi, ditahan semalam ketika melawat isterinya di sebuah bandar di selatan Filipina, kata jurucakap tentera, Kolonel Jonathan Ponce.

“Camaruddin ialah pemimpin Markas ke-105 MILF di bawah pemerintahan Ameril Umbrakato. Kedua-dua mereka dikehendaki kerana terbabit dalam serangan yang menyebabkan kematian di Mindanao tahun lalu,” kata Ponce.

Ameril dan seorang lagi panglima MILF mencabuli gencatan senjata lima tahun tahun lalu dan melancarkan serangan terhadap tentera kerajaan di Mindanao selepas merasa ditipu oleh pihak berkuasa Filipina.

Serangan itu menyebabkan 300 orang mati dan lebih 750,000 penduduk menjadi pelarian. Ia menyusuli keputusan Mahkamah Agung Filipina menolak rangka perjanjian damai antara kerajaan dengan MILF yang akan membolehkan kumpulan itu menguasai sebahagian besar Mindanao.

Kerajaan sebelum ini menawarkan hadiah RM73,000 kepada sesiapa yang dapat menangkap atau membunuh Camarudin.

Bagaimanapun, jurucakap MILF, Eid Kabali berkata, tidak ada pegawai kanan kumpulan itu ditangkap.

“Tentera tersilap orang,” katanya.

Menurutnya, beliau dimaklumkan bahawa lelaki yang ditangkap itu juga bernama Camarudin. - AP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal