Bismillahirrahmanirrahim

Friday, September 4, 2009

Serangan bom di selatan Thai

PATTANI, Thailand 4 Sept. - Letupan sebuah bom di sebuah restoran dipercayai angkara kumpulan pejuang pemisah Islam hari ini, menyebabkan seorang anggota polis terkorban, manakala 12 yang lain cedera.

Jurucakap tentera, Kolonel Parinya Chaidilok berkata, bom seberat 50 kilogram tersebut disembunyikan di dalam trak pikap di luar sebuah restoran di bandar Yala.

Dua daripada mereka yang cedera dalam letupan bom itu adalah anggota polis dan selebihnya orang awam yang berada berhampiran tempat kejadian.

Letupan tersebut turut memusnahkan tiga kenderaan termasuk trak pikap yang membawa bom berkenaan.

Semalam, seramai 11 orang terbunuh, termasuk seorang askar dalam beberapa kejadian keganasan di selatan Thailand, insiden berdarah terburuk sejak beberapa bulan lalu di wilayah bergolak ini.

"Penembak telah menembak mati seorang askar ketika dia sedang menunggang motosikal di wilayah Narathiwat pada malam semalam, manakala seorang timbalan ketua kampung ditembak mati di sebuah kedai teh, di wilayah yang sama beberapa jam kemudian.

"Di wilayah jiran Pattani, seorang guru agama Islam dan anak lelakinya berumur 13 tahun terbunuh selepas mengikutinya melalui pusat wilayah pada lewat semalam," kata polis.

Sebelum itu, penembak turut menembak mati seorang calon pentadbiran tempatan Islam ketika pulang mengerjakan solat di sebuah masjid di Pattani.

Dalam kejadian lain, tiga lelaki Islam turut ditembak mati di wilayah yang sama.

"Penyerang turut menyerbu sebuah rumah di wilayah Yala lalu menembak mati seorang lelaki Islam ketika dia sedang berbuka puasa semalam," kata polis.

Sejak umat Islam di selatan Thailand memulakan ibadah berpuasa dalam bulan Ramadan, berlaku peningkatan dalam kadar keganasan dan kehadiran kawalan keselamatan yang lebih besar gagal mengekangnya. - AP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal