Bismillahirrahmanirrahim

Wednesday, December 9, 2009

Dua maut, 17 cedera di selatan Thai


BEBERAPA anggota polis memeriksa lokasi letupan bom di wilayah Yala, selatan Thailand semalam.


NARATHIWAT – Dua orang terbunuh dan 17 cedera akibat sembilan letupan bom dan beberapa serangan di tiga wilayah majoriti penduduk Islam di selatan Thai semalam.

Keganasan itu berlaku semasa Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sewatannya dari Thailand, Abhisit Vejjajiva melawat wilayah bergolak tersebut sebagai usaha bagi menamatkan keganasan di situ.

Jurucakap tentera Thailand berkata, enam daripada letupan bom itu berlaku di Yala dan meragut nyawa seorang anggota pemusnah bom yang menyiasat satu kes letupan sebelumnya, yang mencederakan dua anggota tentera..

Beberapa letupan berlaku di daerah Khopo di Pattani dan Narathiwat.

Beberapa letupan bom berlaku di daerah Khopo di Pattani dan di Narathiwat serta mencederakan dua anggota tentera itu berlaku semasa mereka cuba mengalihkan sepanduk dalam tulisan jawi dan bahasa Melayu yang menyebut bahawa Pattani adalah sebahagian daripada Malaysia.

Seorang lelaki yang sedang memandu kereta pula ditembak mati oleh dua lelaki di Pattani.

Pihak polis tempatan berkata, beberapa sepanduk itu sebenarnya umpan untuk menarik kehadiran anggota keselamatan supaya memasuki laluan yang dipasang jerangkap samar.

“Kami akan mati bersama untuk mendapatkan semula negeri Patani,” kata satu sepanduk itu. – Agensi

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal