Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, December 17, 2009

Militan lari penjara ditahan

ISABELA: Pasukan tentera Filipina menangkap semula seorang militan yang melarikan diri dari sebuah penjara dan menggugurkan beribu-ribu risalah menawarkan ganjaran kepada penduduk kampung yang membantu untuk menangkap 28 yang lain.

Kira-kira 2,000 tentera, marin dan polis menjejaki tahanan yang kebanyakannya berhadapan dakwaan membabitkan keganasann meloloskan diri dari penjara di wilayah Basilan yang diserang gerila Ahad lalu.

Kebanyakan 31 banduan yang melarikan diri adalah anggota Barisan Pembebasan Islam Moro, dan kumpulan pelampau Abu Sayyaf.

Seorang pengawal terbunuh ketika kejadian di penjara itu, kata polis. Seorang tahanan terbunuh manakala yang lain berjaya ditahan semula.

Militan Abu Sayyaf, Aseng Sahibul ditahan polis kelmarin di Isabela, Basilan. Kerajaan menawarkan ganjaran 200,000 peso kepada sesiapa yang membantu sehingga tertangkapnya Sahibul yang berhadapan dakwaan membunuh dan menculik, kata Leftenan Kolonel Gamal Hayudini.

Hayudini mengetuai operasi menggugurkan lebih 14,000 risalah dari dua helikopter tentera di Isabela dan enam bandar berhampiran di mana tahanan dipercayai melarikan diri. - AP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal