Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, February 18, 2010

12 cedera letupan depan penjara


PEGAWAI Polis Pattani menyiasat motosikal yang meletup di Pattani, semalam.

Bom dipercayai disembunyikan dalam tangki minyak motosikal

PATTANI: Sekurang-kurangnya 12 orang cedera apabila sebutir bom yang disembunyikan pada sebuah motosikal meletup di depan penjara pusat daerah Muang semalam, kata Ketua Polis Pattani, Kolonel Manas Sigsamat.

Saksi di tempat kejadian memberitahu polis, bahan letupan terbabit dipercayai disembunyikan di dalam tangki minyak motosikal yang diletakkan di tepi jalan di depan penjara itu dan meletup ketika kenderaan lalu-lalang.

Pasukan penyiasat polis yang pergi ke tempat kejadian, menemui sebutir lagi bom di dalam sebuah tin cat yang disembunyikan di dalam semak.

Mereka menemui 10 kilogram bahan letupan di dalam tin itu yang diaktifkan dari jarak jauh menggunakan telefon bimbit. Pasukan polis berjaya mematikan bom terbabit.

Semua 12 mangsa, dua parah, dikenal pasti sebagai Thiraphan Korkiatphithak, Nichart Korkiatphithak, Witthaya Jehheng, Yafad Ratchakij, Ror-eyesoh Duereh, Seksak Lamlae, Surin Waeni, Anurak Yingyuad, Affan Wanmad, Pimolrat Srihawong, Yutthana Surarak dan Esa Hayimasae.

Mereka kini dirawat di Hospital Pattani.

Polis menyalahkan kumpulan pemisah sebagai dalang kejadian itu.

Polis Yala berkata, empat pegawai kerajaan negeri cedera dalam tiga letupan bom berasingan di daerah Bannang Sata, awal semalam. Mereka turut menyalahkan kumpulan pemisah. �Agensi

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal