Bismillahirrahmanirrahim

Sunday, March 21, 2010

Estrada tak gentar fatwa ulama Moro

Bekas Presiden Filipina sedia perangi MILF

MANILA: Bekas Presiden Filipina, Joseph Estrada, semalam tidak mengendahkan ‘fatwa’ dikeluarkan ulama Mindanao yang menggelarnya musuh Islam malah memberi amaran kepada puak pemisah di selatan negara itu beliau akan melancarkan ‘perang habis-habisan’ jika menang pilihan raya.

Estrada juga yakin fatwa yang dikeluarkan Majlis Tertinggi Ulama Bangsamoro minggu lalu, tidak disokong lima juta penduduk Islam di rantau itu. Pada masa sama, beliau memberi amaran kepada Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) yang mempunyai 12,000 anggota supaya meletak senjata atau berisiko diserang tentera di bawah arahannya jika memenangi undian Mei ini.

“Saya adalah sahabat orang Islam dan saya menghormati agama Islam,” kata Estrada sejurus selepas tiba dari berkempen hujung minggu di Mindanao.

“Bagaimanapun, saya tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana organisasi tanpa mengira agama jika mereka melanggar undang-undang,” katanya. Lebih 150,000 orang terbunuh di selatan Filipina akibat pertempuran antara askar kerajaan dan pemisah Islam.

Beliau berkata, MILF melancarkan pemberontakan berdarah sejak 1978, perlu meletak senjata jika mahu berunding secara aman dengan mana-mana kerajaan Estrada akan datang.
“Saya mahu mereka lakukan gencatan senjata. Jika tidak, saya akan memerangi mereka habis-habisan. Kami sudah penat mencari jalan damai, cukuplah setakat ini,” katanya.

Sejurus selepas memenangi jawatan presiden dengan kemenangan besar pada 1998, bekas pelakon filem aksi itu melancarkan serangan ketenteraan ke atas MILF dan mengusir pemberontak dari pangkalan mereka di pulau Mindanao.

Dalam salah satu sambutan kejayaan tentera itu, MILF mendakwa Estrada sengaja mencetuskan kemarahan penduduk Islam dengan mengedar khinzir panggang dan bir untuk anggotanya yang berkhemah berhampiran sebuah masjid.

MILF mengelak daripada terus mengulas fakwa majlis ulama tetapi memberitahu pemimpin pergerakan itu tiada masalah dengannya dan bersetuju Estrada adalah bekas presiden yang paling membenci Islam. – AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal