Bismillahirrahmanirrahim

Saturday, March 20, 2010

Ulama dakwa Estrada musuh Islam

MANILA 20 Mac - Ulama meminta rakyat Filipina beragama Islam tidak menyokong bekas Presiden, Joseph Estrada dalam usaha beliau untuk kembali berkuasa pada pilihan raya Mei ini.

Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) dalam laman webnya hari ini menegaskan, Majlis Tertinggi Ulama Bangsamoro telah mengkaji tindakan dan polisi Estrada sebelum dan selepas beliau terpilih sebelum ini dan mengeluarkan fatwa bahawa beliau 'benar-benar musuh Islam'.

Estrada dipilih menjadi Presiden pada 1998. Fatwa menegaskan polisi 'perang habis-habisan' ke atas pemisah pada tahun 2000 mencetuskan kemusnahan dan kehilangan tempat tinggal kepada sejuta penduduk Islam di selatan negara ini.

Jurucakap Estrada, Margaux Salcedo dalam maklum balas terhadap fatwa tersebut, mempertahankan beliau sebagai 'rakan Islam dan bukan musuh penganutnya'.

Jelasnya, tindakan ketenteraan ke atas pemisah bertujuan mencapai keamanan supaya 'penduduk Kristian dan orang Islam dapat hidup bersama dengan aman'.

Fatwa tersebut dibacakan dalam satu perarakan di Marawi pada 9 Mac lalu, bandar majoriti penduduk Islam, demikian menurut ketua Pergerakan Islam dalam Pembaharuan Pengundian dan Urus Tadbir Baik, Lacs Dalidig.

Ia turut menamakan gandingan kepada seorang lagi calon Presiden, Benigno 'Noynoy' Aquino III, Senator Manuel Roxas IIn dan pemimpin Parti Nacionalista, Franklin Drilon sebagai musuh Islam kerana menentang perjanjian damai antara MILF dengan kerajaan Presiden Gloria Arroyo pada 2008.

Kepimpinan MILF sedang menjalani rundingan damai dengan kerajaan Arroyo namun perjanjian baru mungkin tidak akan ditandatangani sehingga beliau berundur pada Jun depan. - AP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal