Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, June 3, 2010

KUALA LUMPUR 3 Jun - Pasukan perunding kerajaan Filipina dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) memeterai perjanjian di sini hari ini, untuk meneruskan rundingan damai dan memberi negara-negara Eropah peranan lebih besar dalam usaha untuk menamatkan konflik di selatan Filipina.

Sejak 1997, Manila mengadakan rundingan yang terputus-putus dengan MILF untuk menamatkan pemberontakan puak pemisah Islam di Pulau Mindanao, konflik yang telah meragut 120,000 nyawa dan menyebabkan dua juta penduduk hilang tempat tinggal dalam tempoh empat dekad lalu.

Penggal kerajaan sekarang pimpinan Presiden Gloria Macapagal Arroyo tamat pada 30 Jun dan Benigno Aquino III dijadual diisytiharkan secara rasmi sebagai presiden akan datang pada awal minggu depan.

Dalam rundingan dua hari di Kuala Lumpur yang berakhir hari ini, kedua-dua pihak bersetuju untuk meneruskan usaha damai semasa tempoh peralihan kuasa.

"Kami bersetuju untuk mencari formula baru bagi mencapai penyelesaian politik terhadap masalah Mindanao berdasarkan perdamaian yang adil dan layanan sama rata terhadap identiti dan hak kami sebagai bangsa Moro," kata ketua perunding MILF, Mohagher Iqbal.

Menurutnya, pemantau perdamaian dari Norway dijangka menyertai pasukan yang terdiri daripada askar tidak bersenjata dan anggota polis dari Malaysia, Brunei, Libya dan Jepun untuk memantau gencatan senjata antara kedua-dua pihak.

Aquino yang tidak terlibat dalam rundingan damai telah memberi jaminan, beliau akan meneruskan rundingan dengan puak pemisah Islam dan gerila komunis di seluruh negara. Beliau mahu menggalakkan pelaburan di kawasan yang kaya dengan sumber asli seperti Mindanao.

Rundingan damai yang dianjurkan oleh Malaysia sejak 2001 itu meliputi isu-isu perkongsian kuasa dan kekayaan serta peluasan wilayah yang hendak dimasukkan dalam kawasan autonomi Islam di selatan negara majoriti Roman Katolik ini. - Reuters

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal