Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, June 17, 2010

Pemisah Thai diseksa

YALA: Sebuah kumpulan hak asasi manusia semalam menggesa pihak berkuasa Thailand menyiasat kematian seorang suspek militan yang mati ketika dalam tahanan tentera di selatan negara itu baru-baru ini.

Human Rights Watch (HRW) berkata, Sulaiman Naesa yang ditemui tergantung di Kem Tentera Ingkhayuth 30 Mei lalu mati atas sebab-sebab yang mencurigakan. Keluarganya mendakwa beberapa tanda penyeksaan jelas kelihatan pada mayat mangsa.


Sulaiman dituduh terbabit dalam 14 serangan terhadap orang awam dan pasukan keselamatan, kebanyakannya di daerah Sa Buri, wilayah Pattani, kata pihak berkuasa tentera kepada HRW.


Dia ditahan pada 22 Mei lalu dan ditahan di bawah kuasa darurat yang digunakan untuk memerangi gerakan menuntut kemerdekaan di wilayah yang majoriti penduduknya beragama Islam sejak enam tahun lalu.


“Tentera Thai berdepan dengan tentangan sengit daripada pejuang pemisah di selatan Thai. Tetapi itu bukan alasan untuk mereka melayan suspek yang dalam tahanan dengan kejam,” kata jurucakap HRW, Elaine Pearson.


“Kematian Sulaiman meningkatkan kebimbangan terhadap kemungkinan tentera sekali lagi menggunakan taktik penyeksaan dan cara yang diharamkan terhadap tahanan.” Menurut Pearson, langkah mendakwa anggota tentera berhubung penyalahgunaan kuasa terhadap tahanan boleh membantu mengurangkan ketegangan.


Sebahagian pemisah menggunakan alasan keganasan tentera untuk mewajarkan serangan mereka.


Lebih 4,100 orang, baik Islam dan juga Buddha, mati sepanjang gerakan antikerajaan di selatan negara itu sejak 2004, Ia membabitkan kumpulan militan dan pemisah yang identiti mereka tidak berapa jelas.


Kumpulan berkenaan juga tidak pernah menyatakan secara terbuka matlamat mereka.


Dalam pada itu, polis semalam berkata, lima orang lagi terbunuh dalam keganasan ketika kekacauan terus meningkat. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal