Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, July 20, 2010

Abhisit tumpu selatan Thailand

Laporan Azman Abdul Hamid di Narathiwat, Thailand
bhnews@bharian.com.my
2010/07/21

TENTERA Thailand berlindung daripada serangan bom  di Narathiwat   yang mencederakan sembilan orang termasuk empat orang awam, tiga tentera  dan dua anggota  keselamatan, kelmarin.
TENTERA Thailand berlindung daripada serangan bom di Narathiwat yang mencederakan sembilan orang termasuk empat orang awam, tiga tentera dan dua anggota keselamatan, kelmarin.
PM anggapnya kunci penyelesaian konflik

BANGKOK: Belum ada individu atau kumpulan yang berani mendakwa bertanggungjawab atas keganasan di selatan Thailand, kata Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva.

Beliau percaya, perkara itu menjadi tidak penting kerana dasar pentadbirannya memberi tumpuan kepada masalah penduduk adalah kunci penyelesaian.

Selain itu, usaha meluluskan satu rang undang-undang pusat pentadbiran wilayah selatan bulan depan diharap dapat memperkukuhkan usaha pemulihan di selatan.

“Meskipun keganasan sudah lama berlaku, tiada individu atau kumpulan yang mendakwa bertanggungjawab atau membuat tuntutan tertentu,” katanya kepada 14 wakil media negara Asia termasuk Malaysia, di sini.

Abhisit mengakui gembira dengan hasil pelan ekonomi menyeluruh dan dasar berunding serta undang-undang memerlukan anggota keselamatan memikul tanggungjawab setiap kali melakukan operasi.

Katanya, kemajuan besar dicapai dalam menangani keganasan di selatan negara itu selepas kerajaan melaksanakan pelan ekonomi bagi meningkatkan pendapatan penduduk.
“Kami juga menemui penduduk kampung bagi membincangkan projek ekonomi tertentu dengan mereka. Ini menghasilkan kemajuan besar,” katanya lagi.

Pada Oktober 2009, Thailand melancarkan pelan ekonomi bagi lima wilayah selatan bernilai 68.7 bilion baht (RM220 juta) bagi menyokong usaha dalam sektor pelancongan, perikanan, pengeluaran getah, minyak sawit dan industri makanan halal.

Selain itu, katanya, dasar mengadakan rundingan oleh kerajaan pusat membenarkan penduduk selatan rasa lebih selamat.

Sementara itu, Duta di Kementerian Luar yang ditugaskan mengendali aspek keselamatan Thai, Isorn P mendedahkan antara petunjuk keamanan di selatan Thai ialah bilangan penghijrahan warga tempatan ke bandar.

Katanya, kadar penghijrahan penduduk dari selatan termasuk Pattani, Yala, Narathiwat, Satun dan sebahagian Songkhla ke luar kawasan mereka didapati berkurangan.

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal