Bismillahirrahmanirrahim

Thursday, July 15, 2010

Filipina, MILF sambung rundingan

MANILA 15 Julai - Presiden baru Filipina, Benigno Aquino hari ini mengumumkan beliau akan meneruskan rundingan damai dengan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) bagi menamatkan pemberontakan kumpulan itu selama beberapa dekad yang telah meragut berpuluh ribu nyawa.

Aquino melantik seorang tokoh akademik, Marvic Leonen untuk menyambung semula rundingan rasmi dengan MILF yang mempunyai 12,000 anggota.

Presiden itu juga menjelaskan bahawa perdamaian akan diadakan mengikut Perlembagaan yang menolak penubuhan sebuah negara merdeka.

Leonen, dekan sekolah undang-undang di Universiti Filipina akan mengetuai pasukan perunding kerajaan.

"Saya sudah mengarahkan panel itu supaya mengkaji semula semua perjanjian yang lepas dan mengesyorkan cara untuk memajukan proses damai dengan menyedari batasan-batasan yang bakal dihadapi oleh kedua-dua pihak," kata Aguino dalam kenyataan yang dibacakan oleh jurucakap Presiden, Teresita Deles.

Kata Deles, panel tersebut akan cuba memulakan perhubungan dengan pihak MILF tidak lama lagi.

"Hari ini kita memajukan proses untuk menghidupkan semula proses damai yang tergendala dan meneruskan usaha bagi mencapai perdamaian yang saksama untuk penduduk Mindanao," katanya.

Pengumuman kerajaan itu disambut dengan sikap berhati-hati oleh Timbalan Ketua MILF, Mohagher Iqbal.

"Pendirian kami jelas. Rundingan damai hendaklah bermula dari peringkat kita menghentikan rundingan," kata beliau kepada wartawan dari pangkalannya di selatan negara ini.

Iqbal yang mengetuai rundingan dengan kerajaan pimpinan Presiden Gloria Macapagal Arroyo sebelum ini merujuk kepada tawaran dalam perjanjian damai yang telah dibatalkan oleh Mahkamah Agung untuk berkongsi hasil cukai daripada penggunaan sumber asli Mindanao dan meluaskan kawasan autonomi. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal