Bismillahirrahmanirrahim

Saturday, August 28, 2010

5 lagi korban Ramadan selatan Thai

YALA 28 Ogos - Lelaki bersenjata disyaki pemberontak, menembak mati dua wanita dan tiga lelaki di wilayah bergolak selatan Thailand semalam dan hari ini, lapor polis tempatan.

Seorang lelaki berumur 60 tahun dan isterinya, 52, ditembak mati petang semalam ketika dalam perjalanan pulang dari sebuah pasar di wilayah Pattani.

Polis berkata kedua-duanya mati di tempat kejadian.

Ia disusuli kejadian kedua beberapa jam kemudian di wilayah sama, apabila seorang pemuda berusia 21 tahun ditembak ketika menunggang motosikal, semasa dalam perjalanan untuk bertugas sebagai pengawal keselamatan di sebuah sekolah.

Turut cedera ialah seorang ketua kampung yang memboncengnya.

Di wilayah Yala, lelaki bersenjata membunuh seorang wanita berumur 26 tahun malam tadi, semasa dia dalam perjalanan pulang ke rumah dari sebuah pasar.

Polis berkata, seorang leftenan muda, 40, meninggal dunia di hospital awal pagi ini selepas dia ditembak di kepala semasa sedang bertemu penduduk tempatan di wilayah Narathiwat tengah hari semalam.

Pertumpahan darah itu berlaku selepas pihak berkuasa memberi amaran tentang potensi serangan berskala besar semasa bulan Ramadan yang bermula 12 Ogos lalu di Thailand.

Keganasan dilapor meningkat semasa Ramadan beberapa tahun lalu.

Thailand bulan lalu melanjutkan perintah darurat di tiga wilayah bergolak selatan negara ini yang dihuni majoriti penduduk Islam sehingga Oktober ini, ketika ia berusaha menamatkan keganasan yang telah mengorbankan lebih 4,100 nyawa dalam tempoh enam tahun. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal