Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, August 31, 2010

Malaysia kekal jadi orang tengah

MANILA: Presiden Filipina, Benigno Aquino berkata, Malaysia akan dikekalkan sebagai orang tengah dalam rundingan damai dengan kumpulan pemisah Islam, semalam.

“Kami sepatutnya di peringkat akhir untuk mengadakan rundingan. Penukaran orang tengah akan menjejaskan persetujuan antara kedua-dua belah pihak,” kata Benigno. Kenyataan itu dikeluarkan selepas ketua perunding Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), Mohagher Iqbal berkata, dia mendapat maklumat kononnya kerajaan Filipina akan menggantikan Malaysia dengan Indonesia sebagai orang tengah rundingan itu. Mohagher tidak memberitahu sumber yang menyampaikan maklumat itu kepadanya. Menurutnya, sekiranya perkara itu terjadi, rundingan yang dijangka berlangsung bulan depan akan menemui kegagalan. “Kenyataan Benigno itu mengukuhkan keyakinan kami yang pihak kerajaan benar-benar ingin berurusan dengan kami,” kata Mohagher.


“Tiada sebab untuk menggantikan Malaysia sebagai orang tengah. Pembabitan Malaysia sudah lama khususnya dalam rundingan terdahulu,” kata Mohagher lagi.


Kerajaan Filipina menjangkakan rundingan akan berlangsung selepas Ramadan.


MILF sudah berjuang untuk menubuhkan negara Islam yang merdeka di selatan Mindanao sejak 1978 dan lebih 150,000 orang sudah terkorban. Sebelum ini, MILF pernah menandatangani perjanjian gencatan senjata dengan Manila pada 2003 bagi mengadakan rundingan damai untuk mendapatkan hak autonomi bagi orang Islam. Bagaimanapun, Presiden Gloria Arroyo gagal meneruskan rundingan dengan MILF hinggalah beliau berundur daripada jawatannya pada Jun lalu.


Rundingan MILF dengan kerajaan pimpinan Gloria gagal pada 2008 selepas Mahkamah Agung mendakwa cadangan untuk memberikan hak autonomi kepada MILF di selatan Mindanao melanggar Perlembagaan negara. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal