Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, August 10, 2010

KEM DARAPANAN: Pergerakan Pembebasan Islam Moro (MILF) bimbang rundingan damai dengan kerajaan Filipina akan lebur kerana Manila berniat menyingkirkan Malaysia sebagai pengantara, memindahkan lokasi dialog ke Jakarta selain mengkaji semula persetujuan awal.

MILF bersetuju menyambung rundingan dengan pentadbiran Presiden Benigno Aquino, tetapi gusar niat kerajaan baru akan menyebabkan kedua-dua pihak saling tidak mempercayai dan menghancurkan rundingan sebelum ia bermula, kata pemimpinnya, Ebrahim Murad.

Kerajaan semakin banyak memberitahu secara tidak langsung bahawa mereka mahu rundingan baru diadakan dan menggantikan penyelaras rundingan, kata Murad kepada wartawan asing di sini, kelmarin.

Jika benar, cadangan seperti ini akan menangguhkan termasuk menggugat rundingan damai, katanya sambil menambah Manila belum menggerakkan langkah menyambung rundingan.

Katanya, hampir 90 perjanjian ditandatangani sejak 1997 termasuk gencatan senjata, pemulihan kawasan konflik dan membenarkan pemerhati daripada kerajaan asing dan kumpulan lain dalam rundingan.

Pendirian kami jelas. Kami tidak setuju menyambung rundingan jika semuanya dirunding semula, kami mahu rundingan disambung berdasarkan apa yang dicapai, kata Murad.

Beliau juga menegaskan, MILF mahu Malaysia kekal sebagai pengantara rundingan selepas khabar angin tersebar bahawa Manila mahu rundingan diadakan di Jakarta. Reuters

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal