Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, August 10, 2010

MURAD pada sidang media di Sultan Kudarat, semalam.
MURAD pada sidang media di Sultan Kudarat, semalam.
Pemimpin Moro jangka sambung rundingan selepas Ramadan

SULTAN KUDARAT: Pemimpin pemisah Islam sejak sekian lama di Filipina semalam berharap untuk menandatangani perjanjian damai di bawah tempoh pemerintahan enam tahun Presiden baru, Benigno Aquino.

Pemimpin Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), Murad Ebrahim berkata perunding pemisah bersiap sedia untuk menyambung rundingan damai dengan kerajaan selepas bulan Ramadan iaitu September seperti yang diumumkan Benigno sebelum ini.

“Kita boleh lihat mereka (kerajaan Benigno Aquino) benar-benar membincangkan masalah Bangsa Moro (penduduk Islam tempatan),” kata Murad kepada pemberita di luar kem pemisah di bandar Selatan Cotabato.

“Beliau ada enam tahun untuk menyelesaikan masalah. Jika beliau benar-benar jujur, kita tidak akan silap dalam menyelesaikan masalah ketika pemerintahan beliau.

“Kita benar-benar mahu menamatkan pemberontakan ini kerana pejuang generasi akan datang akan lebih radikal.”

MILF dengan kekuatan 12,000 ahli memperjuangkan negeri Islam berasingan di negara yang majoriti penduduknya adalah penganut Kristian Katolik.
Pemisah membunuh lebih 150,000 penduduk sejak tiga dekad lalu yang turut menjejaskan wilayah selatan yang kaya dengan sumber galian.

Pemimpin terdahulu, Gloria Arroyo gagal untuk menandatangani satu perjanjian damai bersama MILF sepanjang sembilan tahun pemerintahan beliau. Beliau meletak jawatan 30 Jun lalu seperti yang dimandatkan perlembagaan.

Pertempuran berskala besar tercetus pada 2008 apabila komander MILF melancarkan serangan berikutan keputusan Mahkamah Agung mengeluarkan perintah supaya membatalkan rancangan perjanjian memberikan kuasa pemerintahan berasingan kepada masyarakat Moro. – AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal