Bismillahirrahmanirrahim

Wednesday, August 11, 2010

Pejuang Islam Moro jalani latihan tempur

MANILA: Beratus-ratus gerila Islam menjalani latihan bertempur dan cuba mendapatkan lebih banyak senjata di selatan Filipina untuk meningkatkan kelengkapan tentera bagi berhadapan dengan kemungkinan kegagalan rundingan damai dengan kerajaan.

Presiden baru, Benigno Aquino III dan Barisan Pembebasan Islam Moro menyatakan kesediaan untuk menyambung rundingan baru di mana Malaysia menjadi orang tengah seawal September selepas Ramadan.

Rundingan berkenaan gagal pada 2008, mencetuskan pertempuran dan disambung pada bulan terakhir pemerintahan Gloria Macapagal Arroyo tanpa mencapai sebarang keputusan besar.

Benigno yang menggantikan Arroyo pada 30 Jun lalu mula membentuk pasukan rundingan baru untuk meneruskan perbincangan dengan pemisah Moro dan gerila komunis.

Tentera memantau sekurang-kurangnya sembilan latihan bertempur berasingan dengan beratus-ratus pejuang Islam dan rekrut di kubu kuat mereka di selatan Mindanao dalam tempoh setengah tahun, kata satu laporan tentera.

Gerila Islam menjalani latihan bertempur dan melengkapkan logistik untuk bersiap sedia dengan kemungkinan rundingan damai itu gagal sekali lagi, kata laporan yang menambah wujud rancangan pemisah untuk meningkatkan insiden penculikan dan peras ugut bagi mendapatkan dana.

Kira-kira 230 pemisah menjalani latihan mengenai taktik serangan selama tiga hari Mac lalu di sebuah kem yang dipanggil Palestin berhampiran bandar Butig di Lanao del Sur.
Beberapa gerila menyertai latihan sebulan itu mengenai pengumpulan risikan di kem sama, manakala 247 pejuang menjalani latihan perang hutan selama 15 hari di wilayah paling selatan, Tawi Tawi.

Kira-kira 100 rekrut diberikan latihan asas tentera selama tiga bulan di Lanao del Sur bermula Mac. Latihan lain termasuk sebilangan pemisah memfokuskan kepada bantuan perubatan dan kepimpinan. AP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal