Bismillahirrahmanirrahim

Monday, February 21, 2011

NARATHIWAT (Thailand): Seramai 17 orang cedera dalam insiden pemberontakan di selatan Thailand apabila pejuang pemisah melancarkan serangan bom tangan di sebuah pusat karaoke, selain turut meledakkan bom di kawasan berhampiran, kata polis, semalam.

Dua wanita cedera dalam serangan bom tangan M-79 itu di pusat hiburan di bandar Narathiwat malam semalam dan disusuli ledakan bom 25 minit kemudian di hadapan kedai urut kira-kira 100 meter mencederakan 15 orang lagi.


Menurut polis, antara yang cedera dalam letupan itu yang turut memusnahkan bangunan berhampiran dan kenderaan ialah dua kanak-kanak lelaki serta seorang kanak-kanak perempuan berusia sembilan tahun. Empat orang dikatakan cedera parah.

Kumpulan pemisah Islam melancarkan kempen pertumpahan darah di wilayah di selatan Thailand sejak awal 2004 dan menyebabkan 4,400 orang terkorban termasuk umat Islam dan penganut Buddha.


Kejadian keganasan semakin meningkat sejak kebelakangan ini. Serangan bom yang berlaku di wilayah Yala membunuh sembilan penduduk bulan lalu dan satu serangan yang dilakukan kumpulan itu seminggu sebelumnya di pangkalan tentera turut mengorbankan empat anggota tentera.


Ahad lalu, satu insiden letupan bom kereta mencederakan 18 orang termasuk empat anggota tentera di Yala - bandar utama antara tiga wilayah berhampiran sempadan Malaysia yang diletakkan di bawah pemerintahan darurat sejak 2005. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal