Bismillahirrahmanirrahim

Monday, July 11, 2011

12 cedera dibom


POLIS memeriksa kenderaan yang musnah akibat dibom di wilayah Yala, selatan Thailand, semalam.
POLIS memeriksa kenderaan yang musnah akibat dibom di wilayah Yala, selatan Thailand, semalam.
Pemisah mahu tarik perhatian Yingluck

YALA: Empat bom dilontarkan sekumpulan yang disyaki pemisah mencederakan sekurang-kurangnya 12 orang dalam kejadian di wilayah selatan Thailand semalam, dalam apa yang disifatkan seorang penganalisis sebagai cubaan untuk menarik perhatian pentadbiran baru Perdana Menteri Yingluck Shinawatra terhadap masalah di wilayah berkenaan.

Polis berkata tiga jerangkap samar meletup dalam kejadian di sebuah ladang getah di Yala, di mana dalam kejadian pertama ia mencederakan kaki seorang penoreh getah, manakala dua yang lain mencederakan pegawai keselamatan dan anggota pemusnah bom yang dihantar ke tempat kejadian.
Mereka berkata bom terakhir di pasang di sebuah trak yang diletakkan di ladang getah di sebuah daerah lain dalam wilayah yang sama memusnahkan kenderaan itu tetapi tidak mencederakan sesiapa.

“Ini mungkin satu usaha untuk menarik perhatian kerajaan baru terhadap masalah di selatan, terutama terhadap tuntutan berpanjangan penduduk Islam bagi mendapatkan wilayah sendiri,” kata pensyarah sains politik, Srisompob Jitpiromsri dari Universiti Srinakharin di wilayah Pattani berhampiran.

“Insiden keganasan mungkin akan meningkat apabila ada perubahan kerajaan. Saya tidak terkejut jika insiden seperti ini meningkat dalam masa beberapa bulan lagi dengan purata 70-80 dapat disaksikan dalam separuh pertama tahun ini,” katanya. – Reuters

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal