Bismillahirrahmanirrahim

Friday, August 5, 2011

MANILA 5 Ogos - Filipina dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) bersetuju mempercepatkan rundingan damai bagi mengakhiri konflik di selatan negara ini.

Persetujuan itu dicapai selepas Presiden Benigno Aquino mengadakan pertemuan pertama dalam tempoh 14 tahun selama hampir dua jam dengan pemimpin MILF, Murad Ebrahim di sebuah hotel berhampiran Lapangan Terbang Nikita, Tokyo, hari ini.

"Kedua-dua pemimpin bersetuju untuk mempercepatkan proses rundingan damai bagi mengakhiri konflik di selatan negara ini.

"Persetujuan tersebut merupakan sesuatu yang boleh kita harapkan namun masih banyak langkah-langkah yang perlu diambil kira," kata seorang panel pengaman menerusi telefon.

Dalam pada itu, kedua-dua pemimpin tersebut akan mengadakan pertemuan kedua di Kuala Lumpur pada 15 Ogos ini dengan mengutarakan isu berkaitan struktur pendudukan masyarakat Islam di selatan Filipina yang kebanyakannya didominasi penganut agama Roman Katolik.

Sementara itu, Kumpulan Krisis Antarabangsa (ICG) berkata, pertemuan rahsia tersebut merupakan strategi yang berisiko kerana kumpulan pemberontak berasa ragu-ragu dengan kesungguhan Manila untuk mencapai kedamaian.

"Rundingan tersebut dilihat berisiko kepada pentadbiran Aquino dan akan memberi kesan negatif, sekiranya kata persetujuan gagal dicapai," katanya.

Pada 1996, Presiden Filipina ketika itu, Fidel Ramos berjaya mencapai kata putus dalam rundingan damai dengan MILF apabila mewujudkan kerajaan autonomi bagi masyarakat Islam di selatan negara ini. - Reuters/AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal