Bismillahirrahmanirrahim

Wednesday, February 1, 2012

4 korban bukan anggota pemisah


PATTANI: Empat mangsa yang ditembak mati renjer separa tentera di Pattani bukan anggota kumpulan pemisah, kata Timbalan Perdana Menteri Thailand, Yutthasak Sasiprapa, semalam.

“Daripada siasatan awal, empat yang ditembak mati malam Isnin lalu tidak terbabit dengan kumpulan pemisah,” katanya.


Beliau berjanji akan mendedahkan maklumat lanjut mengenai pembunuhan di selatan negara itu yang mencetuskan kemarahan penduduk tempatan dan aktivis kumpulan hak asasi manusia.


Panel siasatan dibentuk oleh pasukan keempat tentera bagi menyiasat kematian dan menjelaskan peraturan ditetapkan kepada anggota renjer ekoran insiden yang mengorbankan empat nyawa dan mencederakan empat yang lain di daerah Nong Chik pada malam Isnin lalu.


Menurut Sasiprapa, keputusan siasatan akan didedahkan segera.



Sasiprapa juga berjanji anggota renjer akan dikenakan tindakan undang-undang sekiranya mereka membunuh orang awam tanpa sengaja. Tentera bersedia meminta maaf kepada keluarga mangsa dan memberikan pampasan atas kehilangan nyawa itu. Mereka yang bersalah akan dibawa ke pengadilan. Bagaimanapun, beliau berkata, senjata AK-47 dan pistol 11mm yang ditemui dalam kenderaan pikap digunakan mangsa tidak diletakkan anggota tentera terbabit sebagaimana didakwa sesetengah penduduk. - Bangkok Post

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal