Bismillahirrahmanirrahim

Monday, February 6, 2012

Dua tentera Thailand maut kena tembak


YALA: Sekumpulan lelaki bersenjata menembak mati dua tentera yang mengiringi sami Buddha mengutip sedekah di kawasan bergolak selatan Thailand, kata polis semalam. 

Mangsa masing-masing berusia 37 dan 42 tahun, mati selepas penyerang melepaskan tembakan raifal dari belakang trak pikap, kata polis di pekan Yala, satu daripada wilayah yang dibelenggu pemberontak berdekatan sempadan Malaysia.
Timbalan Superintendan polis tempatan, Leftenan Kolonel Colonel Sonthaya Toopthong berkata keganasan adalah untuk membalas dendam ke atas kematian orang awam Muslim yang ditembak tentera di wilayah Pattani.
Kejadian awal bulan lalu di mana empat orang awam termasuk warga emas dan remaja lelaki berusia 18 tahun ditembak mati, ia mencetuskan kemarahan penduduk dan pegawai masih menyiasat. 

Dalam kejadian berasingan petang kelmarin, seorang lagi tentera beragama Islam ditembak mati di Pattani ketika beliau memandu trak pikapnya. 

Dalam pemberontakan yang kompleks tanpa sebarang sasaran tercetus di selatan Thai sejak bertahun yang membawa kepada kehadiran pasukan tentera bersenjata kerajaan. 

Kira-kira 5,000 orang, Buddha dan Muslim terbunuh manakala 8,300 lagi cedera sejak pergolakan bermula pada 2004, menurut pemantau konflik tempatan, Deep South Watch. 



Sami lazim diberikan perlindungan keselamatan ketika mereka melakukan kutipan pagi di wilayah, di mana mereka dilihat sebagai simbol negara Thailand dan seperti guru, mereka juga sasaran serangan. – AFP 

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal