Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, September 7, 2010

YALA: Insiden tembakan dan pengeboman menyebabkan sekurang-kurangnya enam terbunuh, termasuk seorang guru dan mencederakan 13 yang lain dalam kejadian terbaru di wilayah selatan Thailand.

Guru berusia 54 tahun berkenaan terbunuh manakala isterinya cedera ketika pasangan terbabit dalam perjalanan ke tempat kerja di sebuah sekolah di wilayah Narathiwat pagi semalam. Beliau adalah guru ke-134 yang terbunuh sejak pemberontakan melanda wilayah terbabit pada 2004.

Dalam kejadian berasingan di wilayah Pattani, seorang penduduk kampung berusia 52 tahun ditembak mati ketika meninggalkan rumah mereka lewat kelmarin manakala seorang pengawal keselamatan berusia 55 tahun terbunuh ketika beliau dalam perjalanan ke sebuah sekolah.

Kejadian tembakan lain membabitkan seorang wanita Islam berusia 51 tahun yang terbunuh ketika beliau berjalan ke sebuah masjid tempatan bagi menunaikan solat, dalam kejadian di wilayah berjiran, Yala.

Pada hari yang sama di Yala, dua letupan mencederakan enam orang termasuk seorang askar manakala satu kejadian pengeboman tepi jalan di bahagian lain di wilayah itu menyebabkan tiga askar cedera ketika dalam rondaan berjalan kaki.

Tiga penduduk Islam juga cedera akibat tembakan yang dilepaskan ke arah trak pikap mereka dalam kejadian di Narathiwat.

Lebih 4,300 orang kehilangan nyawa dalam kejadian di wilayah selatan Thailand sejak keganasan tercetus lebih enam tahun lalu di mana militan sering mensasarkan penduduk Islam dan Buddha termasuk kebanyakan mereka adalah penduduk awam. – AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal