Bismillahirrahmanirrahim

Friday, March 9, 2012

Empat askar Thai terbunuh

NARATHIWAT: Empat anggota tentera terbunuh dan seorang cedera parah apabila kumpulan pemisah Islam meletupkan sebutir bom tepi jalan, kelmarin. 

Serangan itu berlaku lewat petang kelmarin di wilayah yang bersempadan dengan Malaysia, di mana pemberontakan yang berlaku meragut lebih 5,000 nyawa sejak 2004 apabila kumpulan pemisah Islam 1970-an, muncul kembali.

Anggota tentera itu yang berada dalam dua kenderaan, sedang dalam perjalanan untuk memberi khidmat keselamatan untuk sebuah pesta Buddha. Mereka diserang tidak lama selepas menghantar mayat seorang penduduk kampung beragama Islam yang dipercayai ditembak mati oleh pejuang pemisah, ke rumah keluarganya.

Tiga anggota tentera mati serta merta dan yang ke-empat meninggal dunia di hospital.

Dalam satu kejadian berasingan, seorang pekebun getah ditembak mati dan isterinya cedera parah awal pagi semalam.

Menurut polis, dua penembak yang tidak dikenali, melepaskan tembakan ketika mereka sedang bekerja di kebun.


Wilayah itu yang terletak lebih 1,100 kilometer daripada Bangkok, merupakan wilayah bebas yang terletak di bawah pemerintahan Kesultanan Melayu Muslim, sehingga ia dijajah oleh kerajaan Thailand pada 1909.

Kerajaan menegaskan dengan meletakkan tentera secara besar-besaran di wilayah yang kaya dengan getah itu penting untuk menghentikan pemberontakan, tetapi penduduk Islam berkata, kehadiran anggota tentera memburukkan lagi konflik di situ. - Bangkok Post

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal