Bismillahirrahmanirrahim

Friday, May 20, 2011

Polis Thai bunuh empat disyaki militan



AHLI keluarga empat lelaki yang disyaki sebagai anggota pemisah meratapi kematian mereka yang dibunuh tentera Thai di wilayah Yala, Thailand, semalam. - REUTERS


YALA 20 Mei – Empat orang disyaki militan terbunuh dalam pertempuran 10 minit dengan tentera dan polis di Yala hari ini.

Timbalan Ketua Polis Yala Kol Peera Boonliang berkata, insiden berbalas tembakan itu berlaku setelah militan terbabit enggan menyerah diri selepas rumah mereka di daerah Tharn To, Yala, dikepung oleh tentera dan polis pada 6.30 pagi.

“Mereka yang mula melepaskan tembakan ke arah pasukan keselamatan. Kami kemudian membalasnya,” katanya.

Mangsa yang terbunuh dikenal pasti sebagai Arsae Hulu, 30, Masawbee Arsue, 28, dan Muhammad Orlee, 28. Identiti mangsa keempat masih belum diketahui.

Beliau berkata pasukan keselamatan turut menemui dua laras raifal AK47, dua pucuk pistol .38 dan peluru di rumah itu.

Lebih 4,000 orang terbunuh sejak puak disyaki pemisah meneruskan kempen bersenjata mereka untuk menuntut kemerdekaan bagi tiga wilayah iaitu Narathiwat, Pattani dan Yala.

Sementara itu, dua kejadian letupan berkembar berlaku di Narathiwat mengakibatkan sembilan penduduk kampung dan pegawai polis cedera, tatkala bom motosikal disusuli bom lebih besar meletup ketika polis cuba menutup kawasan itu.

Sepuluh buah rumah musnah dalam serangan letupan yang kedua.

“Ia jelas menunjukkan letupan pertama bertujuan untuk menarik perhatian pihak berkuasa ke kawasan kejadian sebelum serangan bom kedua yang lebih kuat,” kata polis. – AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal