Bismillahirrahmanirrahim

Saturday, March 19, 2011

2 serang askar Thailand maut

ANGGOTA tentera  Thailand memeriksa mayat anggota puak pemisah  dalam serangan di Yala, semalam.
ANGGOTA tentera Thailand memeriksa mayat anggota puak pemisah dalam serangan di Yala, semalam.

YALA: Dua lelaki bersenjata disyaki anggota puak pemisah, terbunuh dalam pertempuran di wilayah selatan Thailand yang bergolak, selepas melancarkan serang hendap ke atas pasukan keselamatan semalam, kata polis.

Seorang pegawai kanan polis berkata lelaki terbabit melepaskan tembakan ke arah pasukan keselamatan dan renjer separa tentera awal pagi di kawasan pergunungan di wilayah Yala.
“Serangan itu dibalas pasukan keselamatan, menyebabkan berlaku pertempuran. Dua anggota pemisah terbunuh dalam serangan itu,” katanya.
Beliau berkata anggota lain kumpulan itu kemudian melarikan diri, manakala pasukan keselamatan berjaya merampas tiga laras raifal M-16 di lokasi kejadian.

Serangan itu adalah yang terbaru selepas kerajaan Thailand mengumumkan peningkatan keganasan di wilayah Yala, Pattani dan Narathiwat yang bersempadan dengan Malaysia dan mempunyai majoriti penduduk Muslim.

Sementara itu di wilayah Pattani, dua lelaki bersenjata membunuh seorang penjaja dalam satu kejadian tembakan dari kenderaan, manakala tiga renjer tentera di Narathiwat cedera dalam serangan bom tangan.

Keganasan di selatan Thailand bermula sejak 2004 dan setakat ini sudah mengorbankan lebih 4,500 orang. – Reuters

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal