Bismillahirrahmanirrahim

Monday, March 7, 2011

Pesara polis ditembak mati di Pattani

PATTANI: Sekumpulan lelaki disyaki pemberontak Islam menembak mati seorang anggota polis dan dua penganut Buddha dalam dua serangan berasingan di selatan Thai semalam.

Pesara polis berusia 64 tahun itu sedang bersenam bersama beberapa rakan apabila dia ditembak oleh dua penyerang tidak dikenali di Pattani, kata polis.


Seorang lagi anggota polis dan dua guru cedera parah.

Sementara itu, seorang lelaki Buddha berusia 23 tahun dan ibunya juga terbunuh selepas ditembak oleh penyerang yang menunggang motosikal, juga di Pattani.


Lebih 4,500 orang terbunuh sejak penduduk tempatan bangkit untuk menuntut pemerintahan autonomi daripada kerajaan Thailand di selatan negara itu sejak awal 2004.


Serangan semalam menyusuli pembunuhan seorang sami Buddha Sabtu lalu yang turut mencederakan dua sami lain, seorang daripadanya parah. Penduduk Islam tempatan menentang kehadiran puluhan ribu anggota polis, tentera dan pengawal penganut Buddha di Pattani, Yala dan Narathiwat yang sebelum ini menjadi sebahagian daripada wilayah kerajaan bersultan sebelum ia dikuasai oleh Thailand kira-kira seabad lalu. - Reuters

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal