Bismillahirrahmanirrahim

Tuesday, December 8, 2009

Thai perlu berunding

BANGKOK: Kerajaan Thailand perlu mengubah cara dan berusaha mengadakan dialog dalam usaha mencari penyelesaian politik dan mengakhiri keganasan di selatan negara itu.

Kumpulan Krisis Antarabangsa (ICG) berkata, selepas enam tahun sejak pemberontakan meletus semula di Yala, Pattani dan Narathiwat yang majoriti penduduknya keturunan Melayu dan beragama Islam, kerajaan Thai gagal membuat sebarang kemajuan dalam menangani krisis itu.

Lebih 3,700 orang terbunuh sepanjang tempoh berkenaan.

“Banyak idea mengenai penyelesaian politik yang sesuai dengan Thailand yang perlu dibincangkan secara lebih terbuka,” kata Pengarah Projek ICG Asia Tenggara, Jim Della-Giacoma.

“Jika kerajaan serius untuk mengekang keganasan, ia perlu mengubah hala tujunya.

Menurut laporan itu, usaha untuk menyelesaikan masalah dengan langkah merangsang ekonomi adalah sia-sia dan bajet kerajaan berjumlah 54 bilion baht (RM5.52 bilion) untuk projek pembangunan selama tiga tahun mungkin tidak berkesaan.

Ia sebaliknya mungkin meluaskan lagi kegiatan rasuah.

Penganalisis berkata, pertelingkahan yang berlaku lebih membabitkan etnik nasionalis dan tidak ada bukti menunjukkan ia sebahagian daripada gerakan jihad kumpulan Islam.

Menurut ICG, keadaan bertambah buruk kerana pihak tentera mengganggu tugas pentadbir awam di wilayah itu. - AFP

0 ulasan:

Google News

 

Tentera Mahdi | Tentera Dajjal